12.11.2015

Myymälän visuaalisuudesta


Hienoa, kun visuaalisesta markkinoinnista puhutaan mediassa.
Tästä artikkeliin Ylen sivuille, copy-pastetan sen tuohon alas, jos ette jaksakaan klikata.


Kouvolan seudulla, kun sitä ei valitettavasti ymmärreta eikä arvosteta. Täällä on ruokakauppoja, joihin en suostu menemään sisään, en nyt mainitse niitä nimeltä tässä kuitenkaan.
Ne ovat kauppiasvetoisia myymälöitä, hyvä esimerkki siitä, että omalle myymälälle sokeutuu ja lamautuu. Luulisi kiinnostavan, kun on kyse omista rahoista.

"Silmien korkeuden lisäksi tavarantoimittajat käyvät kilpailua siitä,
että he saavat tavaransa esille hyllyjen päätyihin." -Onkohan nyt näin?



Yhdessäkin myymälässä tuoteryhmät on iloisesti sekaisin, ne jaettu kahteen ja kolmeenkin eri paikkaan. Tyhjiä hyllyjä. Ummehtunut haju. Palaneita spotteja. Hyllynpäädyt sekaisin jne jne.
Voisin vaikka vannoa, että pienillä muutoksilla myynti nousisi ja loppupelissä viivan alle jäisi enemmän.


Tässä muutamia väitteitä mitä olen kuullut matkanvarrella:
Asiakkaat ovat kuulemma tottuneet tähän, että kaikki on kotoisasti rempallaan! 
Haloo, kun on asiat rempallaan siivoaminen on vaikeampaa ja vanhoja tuotteita jää helposti hyllyihin.

Se vaatii hirveästi töitä, ei meillä ole siihen varaa!
Totta vaatiihan se työtä niin kuin kaikki, mutta ehkäpä eniten uuden asenteen kanssa. Se myös tehostaa myymäläneliöiden/-kuutioiden käyttöä, auttaa vähentämään hävikkiä ja helpottaa asiakasta löytämään tuotteita eli lisää myyntiä.

Jos asiakkaat eivät enää tulekaan meille!
Siisti ja houkutteleva myymälä, jossa on helppo liikkua ja löytää haluamansa, ei kuulosta karkottavalta. Harvemmin mitään hylätään sen takia, että siitä tulee parempi ja toimivampi.

Mistä voit olla varma mitä asiakkat haluavat?
Uskon vakaasti, että asiakkaat haluavat siistin ja helppokulkuisen myymälän, josta he löytävät haluamansa (loogisuus). Tuotteet ovat laadukkaita ja tuoreita, että voi luottaa siihen, ettei hyllyissä ole vanhoja tuotteita.

Niinpä, tässä oli vain muutama ruokakaupan kommentti, erikoistavarakauppojen kommentit ovatkin sitten oma aiheensa. Selityksiä selityksiä selityksiä...
Miten mulla on ihan sellainen olo, että vaahtoan ihan kuin kaupanalan Jyrki Sukula.




Kaikki me olemme joskus sortuneet huomaamattamme heräteostoksiin.










Kaikki me olemme joskus sortuneet huomaamattamme heräteostoksiin. Yle / Kalevi Rytkönen

9.11.2015 klo 15:30
"Ei ole sattumaa, että ostoksille tulija joutuu kävelemään pitkän matkan päästäkseen maitohyllylle.
Valtaosa ruokakaupoista on järjestelty suunnilleen samalla tavalla: kauppaan astussa vastaan tulevat hedelmä- ja vihanneshyllyt. Maitokaappi taas sijaitsee usein kaupan perällä. Järjestely ei ole sattumaa. Se on osa kauppojen suunnitelmaa saada asiakkaat tekemään heräteostoksia.
Yle Uutiset listasi viisi kauppojen käyttämää konstia, joilla ne yrittävät saada asiakkaita ostamaan enemmän tavaraa kuin oli alun perin tarkoitus.

1. Tuotteiden sijoittelu niin, että kaupan sisällä joutuu kulkemaan pitkän matkan

Kaupat pyrkivät sijoittamaan tuotteensa niin, että asiakas joutuu kulkemaan mahdollisimman monen osaston läpi löytääkseen haluamansa. Järjestelyllä pyritään saamaan asiakas tekemään heräteostoksia.
Hyvä esimerkki tästä on kauppojen tapa sijoittaa maitohylly tai -kaappi kaupan perälle. Maito on tuote, joka löytyy usean asiakkaan ostoslistalta. Koska maitokaappi on kaupan takaosassa, asiakas joutuu kävelemään usean eri osaston läpi päästäkseen käsiksi maitoihin. Mitä pidempi matka, sitä suurempi on heräteostosten mahdollisuus.

2. Hedelmät ja vihannekset heti alkuun antavat hyvän vaikutelman

Varsinkin pienemmissä marketeissa ensimmäisenä tulee vastaan hedelmä- ja vihannesosasto. Kuopiolaisen K-kauppiaan Vesa Immosen mukaan tällä halutaan saada aikaan värikäs sisääntulo.
– Sijoittamalla hevi-osasto alkuun kauppa saadaan näyttämään värikkäältä ja näin korostuu myös tuoreus, Immonen sanoo Yle Uutisille.
Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen lehtori Teuvo Kantasen mukaan kaupat käyttävät hedelmä- ja vihannesostastoilla sellaisia valoja, että tuotteet näyttävät mahdollisimman houkuttelevilta. Ei siis kannata ihmetellä, jos hedelmät näyttävät kotona hieman erilaisilta!

3. Pullantuoksu saa sinut ostamaan paistopisteestä

Hevi-osaston jälkeen tulee yleensä leipäosasto, joka alkaa usein kaupan itsepaistamilla leivillä ja pullilla niiden houkuttelevan tuoksun vuoksi.
- Korvapuustintuoksu tuo makuaistin pintaan ja tällöin tulee päällimmäisenä mieleen leivän ostaminen, K-kauppias Immonen kertoo.
Teuvo Kantanen sanoo joidenkin kauppojen myös kokeilleen omenantuoksun levittämistä hevi-osastolla. Tuoksujen lisäksi myös musiikki vaikuttaa asiakkaiden ostohaluihin.

4. Arvokkaimmat tavarat hyllyjen päätyihin silmien korkeudelle

Asiakkaan katse osuu yleensä ensimmäisenä suunnilleen omien silmien korkeudelle. Tämä on kaupan näkökulmasta arvokkain alue tuotteelle. Tavarantoimittajat tietävät tämän, ja Itä-Suomen yliopiston markkinoinnin professorin Tommi Laukkasen mukaan maksavat kaupoille siitä, että saavat tuotteensa paraatipaikalle.
Silmien korkeuden lisäksi tavarantoimittajat käyvät kilpailua siitä, että he saavat tavaransa esille hyllyjen päätyihin.

5. Asiakkaan hämmentäminen ärsykkeillä

Jos asiakas toimii kaupassa etukäteen laatimansa suunnitelman mukaisesti, hän ei sorru heräteostoksiin. Kaupan kannalta tämä ei ole toivottu lopputulos. Siksi kaupat yrittävät saada asiakkaan pysähtymään ja "sortumaan" ostoksiin, joita hänen ei ollut tarkoitus tehdä.
Kaupat yrittävät pysäyttää asiakkaan erilaisilla ärsykkeillä. Näitä voivat olla esimekriksi monitoreista tulevat videoinsertit tai kaiuttimista tulevat mainokset. Vähitellen ärsykkeet tulevat paikkatiedon ansiosta myös kännyköihin."





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti