29.3.2016

Häiden suunnittelun muistilista

Suurinosa on varmasti ollut vieraana häissä. Toiset häät ovat olleet tylsiä ja toiset taas oikein riemukkaita, kuinka tehdä omista juuri ne, jossa kaikki viihtyvät?


Venue: LA CERVARA, SANTA MARGHERITA LIGURE - Fairytale Portofino Wedding by Carmen & Ingo Photography - via Magnolia Rouge:


Ensin on priorisoitava. Mitkä asiat ovat ne tärkeimmät ruoka, ohjelma, teema, paikka vaiko musiikki?  Mitä kokemuksia ja fiilistä haluatte tarjota vieraille? 
Mieleenpainuvat häät koostuvat kaikista edellisistä, mutta veikkaan, että yksiäkään häitä ei muistella vuosien päästä ainoastaan ja vain ruuan takia. Teemansa ja tunnelmansa takia juhlat jäävät elämään, niin valokuvissa kuin mielissäkin. 

Kate Spade wedding ideas, black and white stripes:

Jos teema on valittu ja toteutettu morsiusparin mieltymyksien/harrastusten/tyylin mukaan, ollaan jo voiton puolella. Ja vielä kun musiikki/bändi tukee tätä teemaa niin ollaan jo lähellä nappisuoritusta. Ruoka ja ohjelma noudattavat annetuja raameja niin SE ON SIINÄ. Kokonaisuus ratkaisee. Helpolta kuulostaa.

La historia de los viejos tiempos ... Romántica Pasillo Decoración  .Wedding Ceremony Altars & Aisles http://www.pinterest.com/modestbride/:

Kun kohdalle osuu omien häiden suunnittelu, saattaa olla aivan hukassa, kuinka asian kanssa edetä. Halusin tehdä listan selkeyttääkseni sitä, mitä ja kuinka paljon muistettavaa häiden suunnitelu oikeasti sisältää. 
Listasta puuttuu vielä asioita kuten sormukset, tanssikurssit, hääpuvut, papin kanssa jutustelut, kuulutukset yms.

29 Spring Wedding Ideas | Woman Getting Married:

Haali ympärillesi tukiverkosto ja muista delegoida tehtäviä myös muille. Muista kuitenkin, että jokaisella on myös oma elämä, älä rasita ystäviäsi sukulaisiasi liikaa, jotta hekin jaksavat nauttia h-hetkenä juhlastanne.
Muistakaa aina laatia Plan B, varsinkin, jos on kysessä juhlimista ulkona. Pahimmassa tapauksessa tilaisuuden aikana on hirveä ukonilma tai lähähdyttävä helle.

Retro and Rockabilly Wedding in Switzerland (via Bloglovin.com ):

Häiden järjestelyn abc:

1. Sopikaa päivämäärä, suosittelen ainakin 12 kk suunnitteluaikaa.

2. Päättäkää vierasmäärä, tehkää alustava vieraslista. Miettikää vieraslistaa uudelleen muutaman kuukauden päästä.

3. Laatikaa budjettii!!! Budjetti ylittyy usein, joten olkaa tarkkoina tai palkatkaa ammattilainen pitämään hääbudjetti aisoissa.

4. Valitkaa ja varatkaa kirkko tai muu paikka vihkimistä varten. 

5. Varatkaa juhlapaikka! Tämän kanssa kannattaa olla ajoissa liikkeellä, suositut paikat varataan 12 kk ennen häitä. Vertailkaa samalla vierasmäärää tilan kokoon. Ottakaa hinnassa huomioon että tuleeko catering juhlapaikan mukana vai saako paikkaan tuoda oman pitopalvelun? Ottakaa huomioon myös alkoholianniskelun lainsäädäntö.


6. Miettikää tarvitseeko vieraanne yöpymispaikkoja. On kohteliasta varata sopivat majapaikat valmiiksi, niitä tarvitseville. Tai ainakin selvittää onko lähistöllä sopivia paikkoja yöpymiseen.



7. Varatkaa valokuvaaja ja kuvausajankohta. Haluatteko kuvaajan koko päiväksi vai vain vihkiseremonian ajaksi? Riittääkö vain muotokuvaus?


8. Pitäkää budjettipalaveri, miettikää mitkä asiat ovat tärkeimmät ja missä säästetään. 


10. Ruokatarjoilu ja hääkakku.  Valitkaa budjettiinne sopiva menu sekä hääkakku. Pitopalvelujen kilpailutus, jos juhlapaikkaan saa tuoda omat ruoat. Yritysten välillä on suuria eroja niin hinnan- kuin laadunkin suhteen. Mutta muistakaa, että hyvät häät jäävät mieleen tunnelman, ei pelkän ruuan johdosta! Muistakaa budjetti!

11. Bändi tai DJ. Musiikki on todella suuri osa juhlaa, tunnelma riippuu musiikista. Hauskat häät jäävät mieleen ikuisesti. Tästä ei kannata tinkiä! Samalla sovittava häätanssi, osaako bändi sen.


12. Kutsut, ohjelma-/menukortit, kirkkolehtiset, paikkakortit, kiitoskortit, muut koristeet juhlatilaan. Tarvitaanko kaikkia? Mihin kannattaa satsata? Pitääkö budjetti vielä? Hääjärjestelijällä on hyviä ja edullisia ideoita. Hän osaa katsoa tilaa kokonaisuutena ja panostaa oikeisiin asioihin. Säästät rahaa ja hermoja luottamalla ammattilaiseen. 


13. Kuljetukset, tarvitaanko kirkon ja juhlatilan välistä kuljetusta. Entä hääauto? 

14. Alkoholitarjoilun miettiminen, haetaanko Tallinnasta. Baari juhlapaikalle, tarjoilija baariin? Tarjoilijan palkka säästetään helposti anniskeltavien alkoholien määrässä, kun baarissa on tarjoilija niin hävikki jää vähemmälle.

15. Lahjalistan laatiminen tavarataloon. Vaivatonta netissä, tällä vältyt pettymyksiltä, jokainen vieras kuitenkin haluaa antaa mieluisen lahjan hääparille, joten helpota yhteistyötä.

16. Kukat: hääkimpun suunnittelu, vieheet, heittokimppu, kaasojen kimput, juhlatilan koristelu, juhlatilan sisääntulo jne.  Tarkkailkaa budjettia.

17. Hääkampaus ja meikki. Manikyyri. Varaa ajoissa. Käy koemeikeissä ja koekampauksissa, niin kauan, että olet tyytyväinen. 


18. Istumajärjestys, jos on kyse isoista häistä tarvitaan kartta, jotta vältytään sekoilulta. Millainen, mihin ja millätavalla esiin? 


19. Ohjelma, mietittävä järkevä ajankäyttö, liika tyhjä ja hiljainen aika luo kiusallisia tilanteita. Vaivaannuttavan ilmapiirin. 
Ruokailu venyy usein pitkälle vierailla on kova nälkä, muistakaa miettiä noutopöytään tarpeeksi ottopisteitä, jotta ruokailu sujuu jouhevammin.
Jos ruokailu on myöhään, niin pienet cocktailpalat ovat välipalaksi ehdottomia.


20. Käykää kaikki vielä tarkasti pitopalvelun tai ravintolan kanssa läpi, jotta kaikki ymmärtävät kaiken ja kaikkia. Älkääkä unohtako blokkareiden ja tiskaajien merkitystä! Kaaso ei saa yksin olla blokkarina.


21. Miettikää tarkasti kuka tekee mitä hääpäivänä, jotta kaikille on selvää, eikä ristiriitoja pääse syntymään. Pitäkää palaveri ja miettikää kohta kohdalta päivän kulku. Jälkeenpäin tulee helposti toisille paha mieli, kun kaikki eivät hoitaneet päivän hommia tasapuolisesti. Näin kaikki pääsisivät nauttimaan edes jonkin verran juhlista. Tai palkatkaa juontaja hoitamaan homman.


22. Somisteet ja teema, tarkistakaa että somisteita on riittävästi ja ne ovat tilaan ja teemaan järkeviä. Jos on paljon vieraita ja iso juhlatila, eivät pienet somisteet näy mihinkään. Muistettava myös tarkistaa juhlapaikasta somistuspolitiikka, minne ja mitä saa kiinnittää ja millä. Miettikää tarkkaan kuka ne laittaa, sillä edeltävä viikko on todella kiireinen. Vinkkaan taas tähän väliin ammattilaista ;)

23. Purku, kuka purkaa koko lystin ja milloin. Läheiset, jotka ovat olleet auttamassa ennen häitä ovat todennäköisesti aivan poikki jo tässä vaiheessa. 

24. Hääpäivänä älä stressaa, muista hymyillä ja nauttia ainutlaatuisesta päivästä. Kaikki kuitenkaan ei tule menemään täysin käsikirjoituksen mukaan mutta se on silti teidän päivä. Nauttikaa!

Mr & Mrs Tattooboy’s Heavily Tattooed, Ass Kickin’ Rockabilly Wedding:
Kuvat: Pinterest




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti