31.8.2016

Visualistin työssä eli näin rakentui Lahden Tiimari


Myymälän pystyttämisessä on monenmonta työvaihetta, joista suurta roolia näyttelee kalustesuunnittelu ja tavaroitus. Myymälämiljöön, kalusteiden, valaistuksen ja  tietenkin myytävien tuotteiden on kaikkein tuettava toisiaan. Myymälän atmosfääriin vaikuttavat lisäksi musiikkivalinnat, hajut sekä tietenkin henkilökunta ja heidän asenteensa ja olemuksensa. Ihminen aistii ympäristöstään 60% visuaalisesti eli silmillään. Myymälöissä puhutaan konseptista, se määrittelee koko miljöön kalusteineen ja valaistuksineen ja jotta konssepti toimisi on myytävien tuotteiden tuettava sitä.  Eli kokonaisuus ratkaisee. Loppuun asti hiotussa konseptissa kaikki on tarkkaan mietitty ja harkittu, huteja ei tule, koko kombo toimii. Hyviä esimerkkejä Suomessa ovat mm. ruotsalaiset ketjut.

Anyway, itse teen oman firmani puitteissa esillepanoja eri myymälöihin sekä olen koulutanut kauppiaita ja alan opiskelijoita visuaalisen markkinoinnin tärkeydestä.
Nyt olen tehnyt säännöllisen epäsäännöllisesti yhteistyötä kouvolalais omisteisen Tiimarin kanssa. Sarjassaan toinen Tiimari saatiin valmiiksi eilen ( 30.8.16)  Lahteen kauppakeksus Sykkeeseen.




Mistä kaikki sitten alkoi, projekstissa 'Lahen Tiimari'.


Ensimmäistä kertaa käymässä pääkallopaikalla. Mitä pressun takaa paljastuu on aina yhtä suuri jännitys. 500m2 tyhjää tilaa vai onko kalusteet jo toimitettu, onko kaikki palikat muistettu tuoda, missä tavarat ja kuinka paljon niitä on niin kuin käytännön tasolla.


Kalusteisiin oli remppamiehet kiinnittäneet hyllyt kutakuinkin paikoilleen, niitähän sitten siirrellään tarpeen mukaan. Tutut värit löytyivät seiniltä eli remonttimiehet ovat tehneet osuutensa, sähkäri tulee sitten myöhemmin. Kalusteet on sijoitettu pohjapiirrustuksen mukaisesti, jonka jälkeen visualisti yhdessä myymälänhoitajan ja omistajan kanssa tekevät osastojaon ja tavaroitussuunnitelman. 

Tavaraa tulee tämän kokoiseen myymälään montakymmentä lavaa, kun tavara on keskimäärin aika pientä, niin artikkeleita on tuhansia. Mitä enemmän on osaavia apukäsiä sen nopeammin homma sujuu. Aikataulu on tälläisissä tapauksissa yleensä tiukka ja luottoryhmällinen visualisteja on aina suureksi avuksi. 
Lavat puretaan ja kannetaan pahvilaatikoittain  osastoilleen.
Tavaroitus aloitetaan eripuolilla myymälää. Joissain tapauksessa voidaan käyttää apuna tavarantoimittajia/maahantuojia, jotka tavaroittavat omat tuotteensa. 
Kuten yllä, askartelutuotteiden kohdalla toimittiin.

visual tuike,
Tuotteet löytävät paikkansa suunnitelman mukaisesti eri puolilla myymälää. Yllätyksiä tulee aina, joten liian tiukkapipoisesti ei kannata asiaa ottaa, jos joutuu välillä siirtämään juuri hyllytetyt tavarat. Sillä Tiimarissa ei hyllykuvia ole, eivätkä ne täällä toimisikaan, kuten esim. ruokakaupoissa. Tuotteita tulee ja menee ostetaan eriä ja sesongin mukaisia 'herkkuja' kuten yllä nuo emoijit.

Kun tavaraa on paljon hyllyvälit ovat tiukat ja tyhjää tilaa ei jää minnekään, on tavarakokonaisuuksien hallinta tärkeää. Varsinkin tälläisessä myymälässä missä hyllyjen keskenään samalla korkeudella pitäminen ei ole mahdollista. Kun saman sarjan tuotteet ovat yhdessä keskenään niiden samanvärisyys ja -kaltaisuus rauhoittavat yleisilmettä. Esillepanoihin haetaan yleensä jokin rytmi, esim. vaaka- tai pystysuora rytmitys, seinällä sik-sak tai suora. 

Pikkutavaran määrä on huima ja esillepanoapuvälineitä (esim. pleksilaatikoita) ei ollut käytettävissämme, joten oli käytettävä erilaisia muovikoreja. Pari viikkoa uurastettuamme suurin osa tavaroista oli löytänyt paikkansa.

Sähkömies on käynyt, spotit ja valomainos ovat asennettuna. Jonka jälkeen ylähyllyjen tavaroitus on mahdollista kaikkialla myymälässä. Rupeaa näyttämään jo valmiilta. Paitsi, että hinnat puuttuvat, lähes kaikkialta. 

Kampanjalaputus alkaa. 
A4 kylttejä hyllyihin ja laareihin, hyllyn reunoihin valmiiksi painetut etiketit.

Jep jep, kyllä se tästä. 
Avajaispäivä lähestyy ja koneet temppuilevat, hintoja ei saada tulostettua. Soitetaan ammatti-setä auttamaan mutta vikaa ei tunnu löytyvän. Koneet eivät keskustele kuulemma keskenään ja kukaan ei tiedä miksi. Mykkäkoulusta huolimatta myymälän on auettava.

Kattokyltit asennetaan edellisenä päivänä ja kaikki ylimääräiset varusteluosat viedään varastoihin. Lattiat siivotaan ja toivotaan parasta, että koneet toimisivat aamulla.

Kaikki ei suju aivan kuin Strömsössä, mutta hymy ei hyydy, onhan sitä maailmassa niin paljon pahempiakin asioita, kuin muutaman hintalapun puuttuminen. 
Puoli tuntia avaamiseen ja koneet käyvät mykkäkoulua edelleen. 
Niinpä otan paksun mustan tussin käteeni ja rupean muistelemaan mitenkäs se myymälätekstaus menikään. 
Hätä ei lue lakia, kyllähän tästäkin jotenkin selvitään.

Ovet auki ja Tervetuoa Tiimariin! 
Kyllä se koneiden mykkäkoulukin päättyi lopulta ja saatiin homma käyntiin senkin osalta. Onneksi suurinosa asiakkaista on ihania ja ymmärtäväisiä. Kiitos siitä.

Kiitokset mahtavalle tiimille, kaikkia teitä tarvittiin ja panoksenne oli tärkeä.
Anne, Janina, Eve, Tuula, Tuula, Tiina, Tiina, Sanna, Wilhelmiina, Lea, Elina, Salla
ja kaikki muut,
niin sähkärit, maalarit, roudarit ja toimarit.

-T-

P.S. Korostan vielä lopuksi selvyyden vuoksi, että kaikki kuvien esillepanot eivät ole omia tekemiäni, enkä halua niistä kunniaa itselleni.





1 kommentti:

  1. Kiitos Tuikki itsellesi että saatiin tulla auttamaan!
    Tästä verhon taakse kurkistuksesta saa hyvän kuvan siitä miten jokainen yksityiskohta vaikuttaa kokonaisuuden syntyyn. Eikä vähiten valot! Lisäksi näkee kuinka paljon on myymälän ilmeeseen vaikuttavia yksityiskohtia, joita ei tule ajatelleeksi myymälöissä asioidessaan.
    Onnea ja tsemppiä Annelle ja tiimille myymälään!

    VastaaPoista